فضيلت زيارت امام رضا عليه السلام
در بيان فضيلت و کيفيّت زيارت امام الا نس والجنّة المدفون بأَرض الغُربَة بَضْعَة سَيّد الوَري مولانا ابوالحسن عليّ بن موسي الرّضا صلوات اللهِ عليهِ و علي آبائه و اوْلادِه ائمّة الهدي امّا فضيلت زيارت آن حضرت پس بيشتر از آن است که احصا شود و ما در اينجا تبرّک مي جوييم به ذکر چند خبر و نقل مي کنيم اکثر آنرا از تحفة الزّائر اوّل از حضرت رسول صلي الله عليه و آله منقول است که فرمود زود باشد که پاره اي از تن من در خراسان مدفون گردد و هيچ مؤ مني زيارت نکند او را مگر آنکه حق تعالي بهشت را از براي او واجب گرداند و بدنش را بر آتش جهنم حرام گرداند و در حديث معتبر ديگر فرموده که پاره اي از بدن من در خراسان مدفون خواهد شد هر غمناکي که او را زيارت کند البتّه حق تعالي غمش را زايل گرداند و هر گناهکاري که او را زيارت کند البته خدا گناهانش را بيامرزد دوم به سند معتبر منقولست که حضرت موسي بن جعفرعليه السلام فرمود که هرکه زيارت کند قبر فرزند من علي را او را نزد خداي تعالي ثواب هفتاد حجّ مقبول بوده باشد راوي استبعاد کرد و گفت هفتاد حجّ مقبول حضرت فرمود که بلي هفتاد هزار حجّ گفت هفتاد هزار حجّ فرمود که چه بسيار حجّي باشد که مقبول نباشد هرکه آن حضرت را زيارت کند يا يک شب نزد آن حضرت بماند چنان باشد که خدا را در عرش زيارت کرده باشد گفت چنانچه خدا را در عرش زيارت کرده باشد فرمود بلي چون روز قيامت مي شود بر عرش الهي چهار کس از پيشينيان و چهار کس از پسينيان خواهند بود امّا پيشينيان پس نوح و ابراهيم و موسي و عيسي عليهم السلام اند و امّا پسينيان پس محمّد و علي و حسن و حسين عليهم السلام اند پس ريسماني مي کشند در پاي عرش پس مي نشيند با ما زيارت کنندگان قبور ائمّه و بدرستي که زيارت کنندگان قبر فرزندم علي درجه ايشان از همه بلندتر و عطايشان از همه بيشتر خواهد بود سيّم از حضرت امام رضاعليه السلام روايت است که فرمود در خراسان بقعه اي هست که بر آن زماني خواهد آمد که محلّ رفتن و آمدن ملائکه خواهد بود پس پيوسته فوجي از ملائکه از آسمان فرود خواهند آمد و فوجي بالا خواهند رفت تا در صور بدمند پرسيدند يَابن رسول الله کدام بقعه است فرمود که آن در زمين طوس است و آن والله باغي است از باغهاي بهشت هر که مرا زيارت کند در آن بقعه چنانست که رسول خدا صلي الله عليه و آله را زيارت کرده است و بنويسد حق تعالي از براي او به سبب آن زيارت ثواب هزار حجّ پسنديده و هزار عمره مقبوله و من و پدرانم شفيعان او باشيم در روز قيامت چهارم به چندين سند صحيح از ابن ابي نصر منقول است که گفت خواندم نامه امام رضاعليه السلام را که نوشته بود که برسانيد به شيعيان من که زيارت من نزد خدا برابر است با هزار حجّ پس من اين حديث را به خدمت امام محمّد تقي عليه السلام عرض کردم فرمود بلي والله هزار هزار حجّ هست از براي کسي که آن حضرت را زيارت کند و حقّ او را شناسد پنجم به دو سند معتبر منقول است که حضرت امام رضاعليه السلام فرمود هرکه مرا زيارت کند با اين دوري قبر من بيايم به نزد او در سه موطن روز قيامت تا او را خلاصي بخشم از اَهوال آنها در وقتي که نامه هاي نيکوکاران در دست راست ايشان و نامه هاي بدکاران در دست چپ ايشان پرواز کند و نزد صراط و نزد ترازوي اعمال ششم در حديث معتبر ديگر فرمود که زود باشد که کشته شوم به زهر با ظلم و ستم و مدفون شوم در پهلوي هارون الرّشيد و بگرداند خدا تربت مرا محلّ تردّد شيعيان و دوستان من پس هرکه مرا در اين غربت زيارت کند واجب شود براي او که من او را زيارت کنم در روز قيامت و سوگند مي خورم به خدايي که محمّد صلي الله عليه و آله را گرامي داشته است به پيغمبري و برگزيده است او را بر جميع خلايق که هر که از شما شيعيان نزد قبر من دو رکعت نماز کند البته مستحق شود آمرزش گناهان را از خداوند عالميان در روز قيامت و به حق آن خداوندي که ما را گرامي داشته است بعد از محمّد صلي الله عليه و آله به امامت و مخصوص گردانيده است ما را به وصيّت آن حضرت سوگند مي خورم که زيارت کنندگان قبر من گرامي تر از هر گروهي اند بر خدا در روز قيامت و هر مؤ مني که مرا زيارت کند پس بر روي او قطره اي از باران برسد البتّه حق تعالي جسد او را بر آتش جهنّم حرام گرداند هفتم به سند معتبر منقول است که محمّد بن سليمان از امام محمّد تقي عليه السلام پرسيد که شخصي حجّ واجب خود را کرده است به عنوان حجّ تمتّع پس به مدينه رفت و زيارت حضرت رسول صلي الله عليه و آله را کرد پس رفت به نجف و زيارت پدرت اميرالمؤ منين عليه السلام را کرد و حقّ او را مي شناخت و مي دانست که او حجّت خدا است بر خلق او و او درگاه خدا است که از آن در به خدا بايد رسيد پس سلام کرد بر آ ن حضرت پس رفت به کربلا و حضرت امام حسين عليه السلام را زيارت کرد پس رفت به بغداد و حضرت امام موسي کاظم عليه السلام را زيارت کرد پس به شهر خود برگشت و در اين وقت خدا آنقدر مال به او روزي کرده است که به حجّ مي تواند رفت کدام بهتر است از براي اين مرد که حجّ واجب خود را کرده است که برگردد و باز حجّ بکند يا برود به خراسان و پدرت امام رضاعليه السلام را زيارت کند فرمود که بلکه برود بر پدرم سلام کند افضل است و بايد که در ماه رجب باشد و در اين زمان مکنيد که بر ما و شما از خليفه خوف تشنيع هست هشتم شيخ صدوق در کتاب من لايحضره الفقيه از حضرت امام محمّد تقي عليه السلام روايت کرده که فرمود در ميان دو کوه طوس قطعه اي از زمين است که از بهشت برداشته شده است هرکه داخل شود در آن ايمن خواهد بود در روز قيامت از آتش نهم و نيز از آن حضرت روايت کرده که فرمود من ضامنم از جانب حق تعالي بهشت را از براي هرکه زيارت کند قبر پدرم را به طوس در حالي که عارف به حق آن حضرت باشد دهمّ شيخ صدوق در عيون اخبار الرّضا روايت کرده که مردي از صالحين ديد در خواب حضرت رسول صلي الله عليه و آله را عرض کرد به خدمت آن حضرت که يا رسول الله از فرزندان تو کداميک را من زيارت کنم فرمود بعضي از فرزندان من زهر خورده آمد نزد من و بعضي کشته شده آمد گفتم کداميک از آنها را زيارت کنم با پراکنده شدن مشاهد ايشان فرمود زيارت کن آن کسي را که به تو نزديکتر است يعني محلّ تو به قبر او نزديکتر است و او مدفون است به زمين غربت گفتم يا رسول الله از اين فرمايش رضا را قصد کرديد فرمود بگو صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ بگو صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ بگو صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ سه مرتبه اين را فرمود مؤ لّف گويد که در وسائل و مستدرک ابوابي ذکر شده در استحباب تبرّک به مشهد امام رضاعليه السلام و مشاهد ائمه عليهم السلام و استحباب اختيار زيارت حضرت رضا بر زيارت امام حسين عليه السلام و بر زيارت هريک از ائمّه عليهم السلام و برحجّ مندوب و عمره مندوبه وچون اين کتاب گنجايش تطويل ندارد ما به همين چند خبر که عشره کامله است اکتفا کرديم .