مشخصات نرمافزار:
آدرس نرمافزار | http://kowsarnet.whc.ir | |
هدف |
- تجمیع خدمات طلاب - ایجاد شبکه علمی حوزههای علمیه خواهران |
|
پلت فرم | elgg | |
زبان برنامهنویسی | PHP | |
سال تولید | 1393 | |
مخاطبین |
- طلاب خواهر سراسر کشور - اساتید خواهر سراسر کشور - کادر مدارس سراسر کشور |
شبکه کوثرنت که با عنوان شبکه هوشمند علمی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران شناخته میشود، تنها شبکه اجتماعی داخلی اختصاصی با بیش از 120 هزار عضو از طلاب خواهر است، که میتوان آن را تنها و بزرگترین اجتماع مجازی دینی در کشور نام نهاد.
در این شبکه، فرایند تجمیع خدمات برای طلاب بهمنظور تسهیل در دسترسی به خدمات و افزایش بهرهوری در استفادهی بیش از بیست سیستم نرمافزاری مختلف حاصل میشود ازجمله:
آموزش (انجام فرآیندهای آموزشی بهصورت مکانیزه)، سامانه اطلاعات کتابداری، سامانه وبلاگ (کوثربلاگ)، سامانه سامد (اشتراک منابع دیجیتال)، فراخوانهای پژوهشی، سامانه سیما (ارائه دروس و محتوا بهصورت غیرحضوری)، مکانیزاسیون امور پایاننامهها، دانشآموختگان، مرکز نشر هاجر و موتور جستجوی امین.
در تمامی شبکههای اجتماعی عمومی، تنها ارتباط صرف افراد با یکدیگر است که ساختار کاربری شبکه را شکل میدهد و شبکهها افراد را بدون در نظر گرفتن هیچ ویژگی مشترکی به همدیگر پیشنهاد میدهند و لذا حلقههای افراد در پروفایل یک کاربر بر اساس قبول ارتباط دوسویه شکل میگیرد که معمولاً به خاطر علایق مشترک و یا صرف دوست داشتن است که در بیشتر موارد جنبه سرگرمی دارد. اما در شبکه کوثرنت ارتباط کاربران با یکدیگر بر اساس یک فرمول کاملاً علمی و آموزشی اتفاق میافتد بر این اساس یک طلبه میتواند در وهله نخست با همکلاسها، همشهریها، و طلاب و اساتید کل کشور بر اساس، واحد درسی مشترک، پایاننامه مشترک، استاد مشترک و مواردی دیگر که جنبه علمی و آموزشی دارد ارتباط بگیرد و تعاملات شبکه عموماً حول انتقال تجربیات علمی اعم از پایان نامه، جزوه، نمونه سؤال، مستند علمی و ... شکل میگیرد. در این فرایند طلبه میتواند حول یک موضوع علمی با طلاب و اساتید مرتبط با موضوع از طریق جستجو در شبکه ارتباط بگیرد و از طریق عضویت در گروه های علمی و یا شرکت در گفتگوی های آنلاین به بحث و تبادل نظر بپردازد .
اهداف کوثرنت:
1. از بین بردن فاصلهها و ایجاد تعادل در توزیع امکانات علمی و پژوهشی در بین طلاب؛
2. کمک به همافزایی در تولید محتواهای علمی و پژوهشی در حوزههای علمیه؛
3. امکان برقراری ارتباط میان طلاب، فارغالتحصیلان و اساتید بر اساس مؤلفههایی ازجمله شهر محل سکونت بهصورت هوشمند؛
4. به اشتراکگذاری دانش در تحصیلات حوزوی، امور پژوهشی و تجربیات در اموری نظیر فعالیتهای تبلیغی؛
5. خارج کردن طلاب از محدوده یک مدرسه 200 نفری، و واردکردن او به یک مدرسه 50 هزارنفری؛
6. ایجاد امکان همافزایی طلاب در امور فرهنگی و اجتماعی؛
7. ایجاد زمینه بروز استعدادها و شناسایی طلاب مستعد در حوزههای مختلف؛
8. ایجاد امکان تبادلنظر و انتقال تجربیات در زمینههای تبلیغی و محتوای فرهنگی دینی؛
9. تشکیل گروههای مجازی بهمنظور مشارکت در فعالیتهای علمی و فرهنگی؛
10. تلاش برای افزایش دانش طلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فراهم آوردن زمینههای استفاده طلاب از علوم و ابزارهای بهروز و کارآمد در جهت اهداف عالی حوزههای علمیه؛
11. ایجاد امکان و تسهیل در دسترسی به خدمات کامل الکترونیکی؛
12. ایجاد زمینه و تلاش برای رشد و ارتقای دانش طلاب در استفاده از ابزارهای مرتبط با شبکههای اجتماعی و فضای مجازی؛
13. امکان تعریف کار پژوهشی، آموزشی، فرهنگی مستمر و شبانهروزی توسط طلاب در فضای مجازی؛
14. ایجاد امکان ارتباط مستقیم طلبه با استاد، کادر مرکز، مشاور و ... و ایجاد الگوی شبکه اجتماعی علمی، پژوهشی؛
درخشش شبکه علمی کوثرنت در شاخص علم الکترونیک
حضور حوزههای علمیه خواهران در اجلاس جامعه جهانی اطلاعاتی که در سال 2016 شبکه علمی کوثرنت در شاخص علم الکترونیک، حائز رتبه شناخته شد و توسط دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات و فناوری اطلاعات، موردتقدیر قرار گرفت.
اجلاس WSISبزرگترین گردهمایی سالیانه مدیران ITدنیا و مجامع «فنّاوریهای ارتباطی و اطلاعرسانی برای توسعه» زیر نظر سازمان ملل متحد هست. مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران بهعنوان یکی از 4 نماینده ایران در این اجلاس شرکت کرد که این حضور و ارائه گزارش آن در هر دو بخش ارائه هیئترئیسه و سخنرانی، اهتمام طلاب و استادان حوزههای علمیه خواهران به نوآوری در معماری ارتباطات در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی باهدف ایجاد بستر ارتباطی سالم و پاک در فضای مجازی را نشان داد.