مسئول دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد:

سیستم‌های تصمیم‌ساز مقصد حوزه‌های خواهران در استفاده از IT

شناسه خبر : 11252

1392/11/20

تعداد بازدید : 2338

سیستم‌های تصمیم‌ساز مقصد حوزه‌های خواهران در استفاده از IT
مسئول دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: این حوزه‌های علمیه به سمت استفاده از فناوری اطلاعات در سیستم‌های تصمیم‌ساز و مدیریت دانش پیش می‌رود.
به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران دکتر علی طائی‌زاده در نشست همفکری مدیران ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران که در اردوگاه فاطمه‌الزهرا(س) برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: مراحل رشد سیستم‌های اطلاعاتی شامل ایجاد سیستم‌های اطلاع‌رسانی و عملیاتی، سیستم‌های تعاملی، سیستم‌های یکپارچه و سیستم‌های تصمیم‌ساز و مدیریت دانش می‌شود.
وی با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تاکنون سه مرحله از این مراحل را پشت سر گذاشته است، اضافه کرد: در مرحله ایجاد سیستم‌های اطلاع‌رسانی و عملیاتی سامانه‌های پایگاه اینترنتی، مالی، آموزش، پذیرش، مکاتبات و پایان‌نامه راه‌اندازی شد.
مسئول دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در مرحله ایجاد سیستم‌های تعاملی سامانه‌های وبلاگ، آموزش مجازی، پرتال طلبه، فراخوان‌های پژوهشی و هلپ‌دسک راه‌اندازی شد و در مرحله ایجاد سیستم‌های یکپارچه و شبکه‌ای پرتال وصال و پرتال کوثر فعال شدند.
مسئول دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به سامانه‌های ایجادشده به منظور استفاده در معاونت آموزش این حوزه‌های علمیه گفت: این سامانه‌ها شامل سامانه آموزش با کاربرد مکانیزه کردن تمام فرآیندهای امور آموزشی طلاب در مرکز، مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه، سامانه پذیرش با کاربرد مکانیزه کردن کلیه فرآیندهای مربوط به پذیرش داوطلبان ورود به حوزه‌های علمیه خواهران در سطوح دو، سه و چهار، سامانه آموزش مجازی با کارایی مکانیزه کردن تمام فرآیندهای ارائه دروس حوزه به طلاب به صورت مجازی، کلاس آنلاین و آفلاین دروس، سامانه اساتید با کارایی مکانیزه کردن فرآیندهای مربوط به جذب، گزینش و ارتقای اساتید حوزه و سامانه المپیاد علمی با کارآیی مکانیزه کردن فرآیندهای مربوط به برگزاری المپیادهای علمی طلاب خواهر می‌شود.
وی سامانه‌های ایجادشده در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران را شامل سامانه فراخوان‌های پژوهشی با هدف مکانیزه کردن تمام فرآیندهای مربوط به برگزاری فراخوان‌های پژوهشی حوزه از ثبت نام تا داوری، سامانه پایان‌نامه با هدف مکانیزه کردن تمام فرآیندهای امور پایان‌نامه از انتخاب موضوع تا دفاع و سامانه کتابداری و اطلاع‌رسانی تحت وب که جستجوگر اطلاعات کتابشناختی کتابخانه‌های مدارس علمیه است،‌ برشمرد.
طائی‌زاده گفت: در معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران سامانه دانش‌آموختگان با هدف مکانیزه کردن فرآیندهای مربوط به شناسایی دانش‌آموختگان و فعالان حوزه‌های فرهنگی و سامانه حج با هدف مکانیزه کردن تمام فرآیندهای مربوط به ثبت نام طلاب به منظور اعزام به عمره تا کاروان‌بندی و معرفی به بانک راه‌اندازی شده است.
وی افزود: در معاونت اداری مالی حوزه‌های علمیه خواهران سامانه حسابداری با هدف ثبت و گزارش‌گیری مکانیزه تمامی عملیات حسابداری مرکز، سامانه بودجه با هدف ثبت و گزارش‌گیری بودجه،
سامانه مالی مدارس با هدف انجام امور مالی(حسابداری و بودجه) مدارس علمیه به صورت مستقل در مدارس و قابل تجمیع در مرکز، سامانه کارکرد با هدف برخی انجام فرایندهای منابع انسانی نظیر حضور و غیاب پرسنل مرکز ایجاد شده است.
طائی‌زاده سامانه‌های ایجادشده در دفتر ساماندهی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران را شامل سامانه سما دریافت‌کننده اطلاعات از ستاد و مدارس علمیه به صورت مستقیم و ارائه‌کننده گزارش‌های آماری و اطلاعاتی و سامانه ارزیابی مدارس با هدف مکانیزه کردن تمام فرآیندهای مربوط به ارزیابی مدارس برشمرد.
وی افزود: در دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران نیز پرتال اطلاع رسانی، سامانه وبلاگ، پرتال وصال که تجمیع‌کننده داده‌ها و خدمات سامانه‌های اطلاعاتی مرکز است، پرتال کوثرنت که تجمیع‌کننده خدمات سامانه‌های اطلاعاتی مرکز برای استفاده طلاب خواهر است، سامانه هلپ دسک که سامانه پشتیبانی‌کننده از کاربران شبکه و سامانه‌های اطلاعاتی مرکز است و شیدای امین که مربوط به ماخذشناسی زندگانی حضرت خدیجه(س) است، راه‌اندازی شده است.
وی ضمن بررسی تاثیرات برخی فرآیندهای موجود در سامانه‌ها، یادآور شد: سامانه آموزش در فرآیند انتخاب واحد تاکنون با 72هزار نفر ساعت صرفه‌جویی یعنی 84 درصد کاهش نسبت به فرآیند دستی، زمینه انتخاب انتخاب واحد 863هزار طلبه – ترم را فراهم کرده است.
طائی‌زاده با اشاره به تاثیر سامانه آموزش در فرآیند آزمون ورودی اظهار داشت: در این فرآیند سالانه از 17 میلیون تومان هزینه پست و 103 میلیون تومان هزینه تکثیر و 250 هزار نفرساعت کار صرفه‌جویی می‌شود و در عوض از ابتدا تاکنون 50 میلیون تومان برای خرید،‌ ارتقا و پشتیبانی سامانه و 2هزار و 500 نفر - ساعت کار صرف شده است.
وی با بیان اینکه در سامانه فراخوان‌های پژوهشی از سال 90 تاکنون 10 هزار اثر ثبت شده است، گفت: راه‌اندازی این سامانه منجر به این شده است که 65 میلیون تومان در هزینه چاپ،‌ 45 میلیون تومان در هزینه پست و هزار نفر – ساعت در مدارس علمیه به منظور ساماندهی اوراق صرفه‌جویی شود و در عوض 20 میلیون تومان هزینه برای خرید و پشتیبانی نرم‌افزار مربوطه صرف شود.
مسئول دفتر فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: در سامانه مکاتبات نیز با توجه به اینکه تاکنون 560 هزار نامه ثبت شده است، 56 میلیون تومان هزینه پرینت و 260 میلیون تومان هزینه پست صرفه‌جویی شده است و در عوض 60 میلیون هزینه خرید و پشتیبانی نرم‌افزار شده است.
وی یادآور شد: آمار کل کاربران سامانه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از سال 88 تاکنون از حدود هزار نفر به بیش از 14 هزار نفر رسیده است.
طائی‌زاده با اشاره به اختصاص وبلاگ به طلاب خواهر و مدارس علمیه تصریح کرد: تعداد این وبلاگ‌ها از کمتر از 100 مورد در سال 88 به نزدیک 2هزار مورد رسیده است.
وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه یکپارچه تلفنی (VOIP) در حوزه‌های علمیه خواهران کشور اضافه کرد: این شبکه امکان ارتباط تلفن داخلی مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه تحت پوشش، ارتباط مدارس علمیه با یکدیگر و با مدیریت‌‌های استانی، راه‌اندازی تلفن‌های داخلی مستقل در مدارس علمیه، راه‌اندازی فکس مجازی و استفاده از خطوط شهری در سطح شبکه را فراهم می‌کند.